Marketing Vám pomůže získat nové zákazníky. Pomocí dobře navrženého a důsledně dodržovaného marketingového plánu získáte nové zákazníky. Zní to dobře? Bohužel to ale nebude hned.
Z praxe vím, že většina firem, se kterými jsem začal spolupracovat, měla již od začátku přemrštěné představy o tom, jak se najednou (pochopitelně okamžitě) vše změní – zákazníci se jen pohrnou a oni budou prodávat a prodávat a prodávat a …. víte co.
V marketingu, ale více než dobře funguje pravidlo vytrvalosti (o pravidlech a zásadách se dočtete později) a systémového analyzování zpětných vazeb.
Jednodušeji řečeno, musíte se ptát. Kdo jsou Vaši kdo jsou Vaši zákazníci, kde se o Vás dozvěděli, které výrobky se jim zamlouvají a mnoho dalšího.
Po pečlivém uvážení si s odstupem času uděláte jasnou představu, které z Vašich marketingových a propagačních metod zachováte (ty funkční) a které nikoliv.
Marketing Vám pomáhá udržet si Vaše stávající zákazníky. Usmíváte se? Proč by Vaši zákazníci nakupovali někde jinde? Vždyť byli u Vás tehdy (před 5ti lety) tolik spokojeni…
Je podloženo výzkumem, že získat nového zákazníka je až 5x těžší a finančně náročnější, než si udržet stávajícího. A přitom to není, tak složité.
Vaši zákazníci určitě mají rádi, když si je hýčkáte, když se o ně zajímáte, když jim nabídnete Vaši věrnostní kartu, když nakupují u firmy, která je známá a mnoho dalšího, co jím dozajista můžete nabídnout.
Tip
Je až s podivem, kolik podnikatelů a obchodníků se vůbec nezajímá, kdo jsou jejich zákazníci a především to, jak se o nich dozvěděli.
Určitě jste na internetu narazili na různé dotazníky o spokojenosti s nákupem, co byste uvítali, kdy a kde jste nakupovali podobné zboží a především, jak jste na nás vůbec přišli.
V případě, že Vás tvůrce nijak nemotivoval svůj dotazník vyplnit (sleva, nějaký bonus či dárek), jistě ho mnoho z vás okamžitě ignorovalo – ztráta času…
Vy tyto informace můžete získat jednoduše a úplně zadarmo! Při každém kontaktu s novým zákazníkem se na tyto skutečnosti ptejte! Když se Vám podaří tyto otázky vhodně začlenit do hovoru, zákazník Vám je rád a především pravdivě zodpoví.
Je samozřejmé, aby takový průzkum dělali i Vaši kolegové a zaměstnanci. Musíte je ale trošku proškolit… Zákazník by rozhodně neměl slyšet nic takového jako např. “Jo, a šéf ještě chce, abych se ještě zeptal na toto…”
Odpovědi si pak poznamenejte do sešitu nebo počítače.
Z odpovědí pak vyčtete:
- Spokojenost s nákupem – slabé či silné prodejní stránky.
- Co by uvítal – přání zákazníka a nalezení vhodného tématu pro další kontakt.
- Kdy a kde provedl poslední nákup – loajalita a perspektiva zákazníka.
- Kde se o nás dozvěděl – která forma reklamy je nejefektivnější.
- Případně mnoho dalšího.